STANDARDY DYPLOMOWEJ PRACY LICENCKACKIEJ WYDZIAŁU PIELĘGNIARSTWA
W WYŻSZEJ SZKOLE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W PIŃCZOWIE
Postanowienia ogólne
- Studia licencjackie kończą się opracowaniem, przedłożeniem i obroną pracy licencjackiej.
- Praca powinna być napisana w 3 egzemplarzach (jeden dla Promotora pracy, jeden dla Recenzenta
i jeden dla Uczelni), przy czym jeden w formie pliku zapisanego na płycie CD. Średnia objętość pracy to ok. 50 stron. - Egzemplarz wykonanej pracy dyplomowej zapisany na CD pozostaje w aktach studenta i jest archiwizowany.
- Egzemplarz wydrukowany przekazywany jest (za zgodą studenta) przez Wydział Pielęgniarstwa do Biblioteki Uczelnianej.
- Przy pracach noszących znamiona prac nowatorskich obowiązują aktualne przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie.
- Dokumentem normatywnym dotyczącym pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego jest Regulamin Studiów WSUZ w Pińczowie. Prawo ostatecznej interpretacji omawianych przepisów przysługuje JM. Rektorowi.
§ 1
Warunki pracy licencjackiej
- praca licencjacka z zakresu pielęgniarstwa powinna dotyczyć zagadnień pielęgnowania pacjenta
w różnych stanach zdrowia, w chorobie i w niepełnosprawności, - tematyka pracy powinna obejmować zagadnienia pielęgniarstwa z włączeniem wszystkich dziedzin medycznych, terapeutycznych, środowiskowych, w których pielęgniarstwo włączone jest w proces świadczenia usług medyczno- pielęgniarskich na rzecz pacjenta,
- temat pracy licencjackiej powinien być podany przez promotora, po uprzednim uzgodnieniu – wspomnianego tematu – ze studentem,
- promotorem pracy licencjackiej może być osoba ze stopniem lub tytułem naukowym zatrudniona co najmniej w wymiarze ½ etatu,
- recenzentem pracy powinien być profesor, doktor habilitowany lub doktor,
- rozpoczęcie pisania pracy następuje po zatwierdzeniu jej tematu przez Dziekana Wydziału (załącznik).
§ 2
Tematyka prac
Tematyka prac może dotyczyć wielu różnych obszarów. Między innymi może ona dotyczyć następujących typów zagadnień:
- Przedstawienie wyczerpującej historii choroby konkretnego pacjenta, poznanego w trakcie odbywania praktyki studenckiej. W piśmiennictwie medycznym, takie opracowania zwane są pracami kazuistycznymi. Praca z tego zakresu tematycznego powinna obejmować nie tylko zapis wywiadu, badania fizykalnego, badań dodatkowych, rozpoznanie i epikryzę, lecz także rozważania z zakresu tzw. diagnostyki różnicowej, omówienia sytuacji rodzinnej, społecznej i różnych wyznaczników kondycji psychicznej pacjenta. Co najważniejsze, tego typu praca powinna zawierać omówienie procesu opieki nad chorym, przedstawionego w sposób krytyczny, tzn. wskazujący nie tylko na zaistniałe fakty, ale i możliwości jego udoskonalenia.
- Przedstawienie pewnego działu metod pielęgnowania chorych, pozostających w określonych sytuacjach klinicznych (np. pielęgnowanie osób nieprzytomnych, chorych po udarze mózgu, chorych po urazach, zapobieganie odleżynom itp.) wraz z własnymi, oryginalnymi rozważaniami dotyczącymi historii i możliwości przyszłego rozwoju tych metod.
- Przedstawienie pewnego działu teorii lub modeli pielęgnowania (np. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy) i badań nad rozwojem tych modeli wraz z własnymi, oryginalnymi rozważaniami dotyczącymi możliwości przyszłego rozwoju w tym zakresie, z uwzględnieniem doniesień krajowych i zagranicznych.
- Przedstawienie rozważań nad możliwością doskonalenia opieki nad chorymi lub szczególnymi grupami osób (np. młodociani, osoby starsze, uczniowie) pozostających w określonych sytuacjach klinicznych lub okolicznościach bytowych poprzez metody wynikające z nauk społecznych, takich jak socjologia, psychologia społeczna, zdrowie publiczne, organizacja opieki społecznej.
- Przedstawienie własnej koncepcji usprawnienia działań z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki, rehabilitacji, edukacji prozdrowotnej, opieki społecznej, uwzględniającej najnowsze propozycje literatury zawodowej polskiej i zagranicznej.
- Omówienie specyfiki wysoko wyspecjalizowanych działów pielęgniarstwa, takich jak opieka nad psychicznie chorymi będącymi w stanach nagłych, pielęgniarstwo ratunkowe, pielęgniarstwo wobec głuchoniemych, pielęgniarstwo w uzdrowiskach itp.
- Prace o charakterze poglądowym lub koncepcyjnym poświęcone ogólnej tematyce medycznej, ustanawiające kompendium wiedzy użytecznej dla pogłębienia umiejętności zdobytych w trakcie studiów.
- Prace o charakterze badawczym, w trakcie, których dokonywane są pewne ustalenia mierzalne, biochemiczne i inne.
§ 3
Jak poszukiwać inspiracji do sformułowania tematu pracy licencjackiej?
Przystępując do rozważania tematu własnej pracy licencjackiej należy poświęcić wiele czasu na dokonanie przeglądu fachowego piśmiennictwa medycznego głównie pielęgniarskiego i ewentualnie także lekarskiego. W celu napisania pracy licencjackiej można wykorzystać informacje dostępne w :
- Bibliotece Uczelni,
- Bibliotece Świętokrzyskiej Izby Pielęgniarek i Położnych,
- Bibliotece Publicznej,
- Źródła internetowe: www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fegi
Nasza konkretna rada dla każdego studenta to wprowadzić do okienka internetowej witryny PubMed dwa słowa: nursing i jakieś dodatkowe hasło określające swoje własne zainteresowania. Automat wskaże setki o ile nie tysiące prac dotyczące tak zakreślonego tematu.
Niezbędna oryginalność własnej pracy licencjackiej. Autorskie koncepcje i plagiat.
1. Większość prac licencjackich z zakresu pielęgniarstwa, będzie, tym nie mniej podobna do znanych
z piśmiennictwa medycznego tzw. prac poglądowych, jakkolwiek z naciskiem podkreślamy, iż prace te muszą prezentować własną, autorską koncepcję. Owe prace poglądowe, po przedstawieniu opinii innych autorów publikacji, poznanych z piśmiennictwa fachowego muszą więc przedstawiać pogląd własny autora pracy licencjackiej wynikający z dyskusji i wnioskowania opartego na danych dostępnych w literaturze dotychczasowej lub badaniu własnym.
Praca licencjacka musi być napisana całkowicie samodzielnie, jakkolwiek można oczywiście jej treść dyskutować z kolegami lub korzystać z pomocy promotora. Niedopuszczalne jest zlecanie opracowania pracy innej osobie. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy plagiatu (przepisywania z innych nie określonych w tekście źródeł).
Z wymogów rzetelności autora pracy naukowej oraz również dla uchronienia się przed zarzutem popełnienia plagiatu należy wyraźnie określić, iż dany fragment jest cytatem oraz zaznaczyć to przez ujęcie tego fragmentu w cudzysłowy [ „…” ]. Źródła wszystkie cytowane fragmentów powinny być określone przez zamieszczenie w spisie literatury danych o tekście skąd pobrano cytowany fragment.
W ten sposób określone, cytowane fragmenty tekstów obcych nie powinny być dłuższe niż kilka (maksymalnie 10) linijek tekstu, co z kolei zabezpiecza autora przed naruszeniem praw autorskich. Można cytować dłuższe fragmenty tekstu tylko w wypadku uzyskania pisemnej zgody autora cytowanego tekstu.
Uwaga ! Popełnienie plagiatu w sporządzaniu pracy licencjackiej, jest poważnym przekroczeniem
i grozi nie zaliczeniem studiów.
2. W pracy powinny być uwzględnione zagadnienia dotyczące:
a). udziału i roli pielęgniarki w procesie pielęgnowania,
b). zadań i zakresu realizacji funkcji zawodowych pielęgniarki,
c). umiejętności diagnozowania stanu, problemów i potrzeb pacjenta/podopiecznego,
d). umiejętności opracowywania planów i programów opieki dostosowanych do wcześniej ustalonego stanu pacjenta.
e). umiejętności określenia zasad realizacji planów i programów opieki nad pacjentem,
f). umiejętności oceny i weryfikacji podjętych działań.
§ 4
Struktura sporządzanej na piśmie pracy licencjackiej.
- Struktura pracy licencjackiej o charakterze badawczym (pracy referującej wyniki eksperymentu, oznaczeń biochemicznych lub innych pomiarów).
Niektóre, zapewne tylko nieliczne takie prace, które będą powstawały we współpracy z lekarzami
i laboratoriami medycznymi będą miały charakter naukowej pracy badawczej.
Podobny, badawczy charakter mogą mieć liczne prace dotyczące interdyscyplinarnych zagadnień
z pogranicza pielęgniarstwa i takich dziedzin jak psychologia, socjologia, promocja zdrowia, ekonomia ochrony zdrowia.
Badawcza metodologia naukowa może być często oparta o sprawdziany ankietowe i inne formy testów psychometrycznych jak i odpowiednie narzędzia badań socjologicznych.
Charakter badawczy można uzyskać dla niemal każdego zagadnienia z zakresu pielęgniarstwa, jeśli tylko zaplanować porównanie rozważanych metod pomiędzy praktyką miejscowych oddziałów szpitalnych i zakładów opieki medycznej a analogicznymi ośrodkami, poznanym w trakcie praktyki zawodowej w innych miastach lub zagranicą.
Przykładowa struktura pracy licencjackiej:
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. np. Problem badawczy w literaturze
np. Podstawowe zagadnienia na temat jednostki chorobowej
np. Wybrane zagadnienia teoretyczne na temat jednostki chorobowej
- Definicja choroby
- Objawy kliniczne
- Wybrane zagadnienia na temat diagnozowania i leczenia
- Profilaktyka
- Pielęgnowanie chorego w świetle literatury
ROZDZIAŁ II. Metodologia badań.
2.1. Cel pracy: teoretyczny i praktyczny (1-2 strony)
2.2. Problemy badawcze (1 strona)
2.3. Metody, narzędzia i techniki badawcze (3 – 4 strony)
2.4. Teren i czas oraz materiał badawczy (2-3 strony).
ROZDZIAŁ III. Wyniki badań i ich omówienie (może mieć tytuł – jak temat pracy licencjackiej).
3.1. Wyniki badań własnych (ok. 30 – 40% pracy)
3.2. Omówienie wyników badań.
3.3. Wnioski i postulaty (1-2 stron)
3.4 Streszczenie (1strona)
PISMIENNICTWO
SPIS TABEL. WYKRESÓW I RYSUNKÓW
OŚWIADCZENIA STUDENTA
Uwaga! W pracach z zakresu pielęgniarstwa odpowiednikiem eksperymentu lub oznaczeń biochemicznych są często obserwacje studenta dokonane w pewnym oddziale szpitalnym, w pewnej przychodni, domu opieki itp. Narzędziem rejestrującym stan faktyczny jest często opracowana przez studenta ankieta lub wzór na przeprowadzenie rozmowy. Zebranie danych, realizowane w taki sposób, często dotyczy pewnego modelu pielęgniarstwa, stosowanego w konkretnych sytuacjach klinicznych i konkretnych instytucjach.
Uwaga – 2 !!! Niektóre prace licencjackie mogą dotyczyć zagadnień, które można omówić na podstawie danych pobranych poprzez odpowiednie ankiety od studentów pielęgniarstwa
(niejako od koleżanek i kolegów). Umożliwiają to obecnie znaczne liczebności studentów
z poszczególnych lat studiów. Prace takie nosiłyby wtedy cechy prac badawczych i miałyby określoną wyżej strukturę.
- Zalecana struktura pracy licencjackiej o charakterze poglądowym i koncepcyjnym dotyczącej metod pielęgnowania chorych w określonych sytuacjach klinicznych, stosowanych w wyróżnionych instytucjach:
Spis treści
1. Wstęp ( Wprowadzenie do tematyki związanej z rozważanym problemem.
Uwaga ! Wstęp nie powinien być rozdziałem bardziej obszernym niż 1- 1,5 strony ).
2. Cel pracy ( Krótkie, ale precyzyjne określenie celu pracy z podkreśleniem oryginalnego aspektu zaplanowanych działań własnych. Rozdział ten nie powinien być dłuższy aniżeli 1/2 – 1 strony).
3. Metodologia ( Zastosowane w pracy metody poszukiwania rozwiązanie problemu i metody wykonania zaplanowanego oszacowania. Rozdział powinien wymieniać źródła informacji i wykorzystanej wiedzy takie jak np. przedmioty kształcenia, praktyka zawodowa, doświadczenia osobiste).
4. Przegląd literatury niezbędnej dla osiągnięcia celu pracy.
5. Rezultat pracy – Podrozdział o dość różnym tytule lecz zwykle formułowanym na wzór podanych niżej kilku przykładów.:
– Kompendium dla pielęgniarek współuczestniczących w procesie..
– Poradnik dla pielęgniarek pracujących w …
– Opracowany zbiór zasad zalecanych personelowi pielęgniarskiemu realizującemu..
– Opracowany model pielęgniarstwa w sytuacji klinicznej …
[ Uwaga nr 1 Podział materiału pomiędzy rozdziały 4 i 5 jest dowolny. Czasami w rozdziale ” 5. Kompendium .. Poradnik .. Opracowany zbiór zasad .. Opracowany model .. można odwoływać się do przeprowadzonego w rozdziale 4. Przeglądu literatury omawiając tylko krótko implikacje ważne dla pielęgniarek, które będą pracować w
podobnych okolicznościach. ]
[ Uwaga nr 2 ! Jest możliwe a nawet pożądane aby student zawarł w swojej pracy o charakterze 'poglądowym i koncepcyjnym’ niezbyt rozbudowaną część eksperymentalną, polegającą na wykonaniu 'sondażowego badania ankietowego’. Opracowana ankieta powinna być przedstawiona wtedy w rozdziale 'Metodologia’ a wyniki uzyskane przy pomocy opracowanego narzędzia powinny być przedstawione w rozdziale 5. Rezultat pracy – w dodatkowym podrozdziale zatytułowanym 5.2 Wyniki badań własnych. Zalecaną wtedy strukturę pracy określamy wtedy bardziej szczegółowo na stronie następnej] .
6. Wnioski.
7. Piśmiennictwo (pozycje literaturowe oraz dowiązania witryn internetowych) .
C. Zalecana struktura pracy licencjackiej o charakterze poglądowym i koncepcyjnym – uzupełnione badaniami własnymi dotyczącymi metod pielęgnowania chorych w określonych sytuacjach klinicznych, stosowanych w wyróżnionych instytucjach:
Spis treści:
- Wstęp ( Wprowadzenie do tematyki związanej z rozważanym problemem. 1-1,5 strony).
- Cel pracy ( Krótkie, ale precyzyjne określenie celu pracy z podkreśleniem oryginalnego aspektu zaplanowanych działań własnych. Rozdział ten nie powinien być dłuższy aniżeli 1/2 – 1 strony).
- Przegląd literatury niezbędnej dla osiągnięcia celu pracy.
- Metodologia.
- Źródła informacji i wykorzystanej wiedzy ( przedmioty kształcenia, praktyka zawodowa, doświadczenia osobiste )
- Metody wykonania zaplanowanego oszacowania.
- Ankieta nr 1 opracowana dla dokonania badania sondażowego pośród ..
- Ankieta nr 1 opracowana dla dokonania badania sondażowego pośród ..
- Rezultat pracy
- Wyniki badań własnych
oraz
- – Podrozdział o dość różnym tytule lecz zwykle formułowanym na wzór podanych niżej kilku przykładów.:
– Kompendium dla pielęgniarek współuczestniczących w procesie..
– Poradnik dla pielęgniarek pracujących w …
– Opracowany zbiór zasad zalecanych personelowi pielęgniarskiemu realizującemu..
– Opracowany model pielęgniarstwa w sytuacji klinicznej …
[ Uwaga ! Podział materiału pomiędzy rozdziały 4 i 5 jest dowolny. Czasami w rozdziale ” 5. Kompendium .. Poradnik .. Opracowany zbiór zasad .. Opracowany model .. można odwoływać się do przeprowadzonego w rozdziale 4. Przeglądu literatury omawiając tylko krótko implikacje ważne dla pielęgniarek, które będą pracować w
podobnych okolicznościach. ]
6.Wnioski
7. Piśmiennictwo (pozycje literaturowe oraz dowiązania witryn internetowych)
- Wyniki badań własnych
D. Zalecana struktura pracy licencjackiej o charakterze poglądowym i koncepcyjnym
poświęconej ogólnej tematyce medycznej:
Przykłady tytułów:
T.: Tytuł tego typu pracy powinien mieć strukturę:
a.) Znaczenie wiedzy o tomografii MR dla wykształcenia pielęgniarskiego
b.) Użyteczność dyskusji nad pojęciami zdrowia i choroby dla pogłębienia umiejętności pielęgniarskich
c.) Przydatność znajomości metod fizykoterapii dla wykonywania zawodu pielęgniarskiego.
| Spis treści: 1. Wstęp ( Wprowadzenie do tematyki związanej z rozważanym problemem. Uwaga ! Wstęp nie powinien być rozdziałem bardziej obszernym niż 1- 1,5 strony ) 2. Cel pracy ( Krótkie określenie celu prowadzonych rozważań. Rozdział ten nie powinien być dłuższy aniżeli 1/2 – 1 strony 3. Metodologia ( Zastosowana w pracy metoda opracowania kompendium wiedzy uzupełniającej – dla przykładu omówienie wizytacji odpowiednich placówek medycznych, wykorzystanie doświadczeń osobistych – rodzina, praktyki zawodowe, itp.) 4. Przegląd literatury niezbędnej dla osiągnięcia celu pracy 5. Rezultat pracy – podrozdział o dość różnym tytule lecz zwykle formułowanym na wzór podanych niżej kilku przykładów: – Kompendium użyteczne jako uzupełnienie wiedzy pielęgniarek – Opracowanie syntetyczne zagadnienia – przydatne dla pielęgniarek – Krótki skrypt stanowiący uzupełnienie wiedzy pielęgniarek – Suplement do treści programowych nauczania pielęgniarstwa [ Uwaga Podział materiału pomiędzy rozdziały 4 i 5 jest dowolny. Czasami w rozdziale ” 5. Kompendium .. Poradnik .. Opracowany zbiór zasad .. Opracowany model .. można odwoływać się do przeprowadzonego w rozdziale 4. Przeglądu literatury omawiając tylko krótko implikacje ważne dla pielęgniarek, które będą pracować w podobnych okolicznościach. ] 6. Wnioski ( Wnioski, w wypadku tego typu pracy powinny dotyczyć użyteczności zebranej i przedstawionej wiedzy dla wykształcenia pielęgniarskiego ) 7. Piśmiennictwo (pozycje literaturowe oraz dowiązania witryn Internetowych) E. Struktura pracy licencjackiej, z zakresu pielęgniarstwa – o charakterze pracy kazuistycznej . Przykłady tytułów: T.: (a) Procedury pielęgniarskie zastosowane w rzadkim przypadku chorego na… (b) Model pielęgniarstwa realizowany w rzadkim przypadku pacjenta cierpiącego na (c) Przebieg procesu pielęgnacyjnego w pewnym rzadkim przypadku choroby … 1. Wstęp 2. Prezentacja historii choroby pacjenta XX cierpiącego na … 2.1. Wywiad 2.2. Badanie fizykalne w dniu przyjęcia do szpitala ( hospitalizacja pierwsza…) 2.3. Wyniki badań dodatkowych laboratoryjnych 2.4. Wynika badań dodatkowych obrazujących zmiany narządowe 2.5. Zapisy opinii konsultantów 2.6. Plan leczenia i opis zastosowanego leczenia ( zlecenia ) 2.7. Wyciąg istotnych danych z dekursusu lekarskiego 2.8. Kliniczne rozpoznanie lekarskie po pobycie szpitalnym 2.9. Epikryza lekarska 3. Teoria procesu chorobowego rzadkiego przypadku chorego na … 3.1 Przegląd danych literaturowych dotyczących zachorowań na ….. 3.1.1. Dane dotyczące etologii 3.1.2. Dane dotyczące patogenezy choroby 3.1.3. Dane dotyczące rozpoznawania choroby .. 3.1.4. Dane dotyczące leczenia schorzenia … 3.1.5. Dane literaturowe dotyczące pielęgnowania pacjentów z.. 4. Opis procedur zastosowanych w przypadku pielęgnacji i leczenia pacjenta .. XX 4.1. Procedury realnie stosowane.. 4.2. Rzeczywisty, odnotowany 'dekursus pielęgniarski’ 4.2. Procedury zalecane, wynikające z danych literaturowych 5. Dyskusja dotycząca zastosowanych procedur pielęgnacyjnych 6. Wnioski Zalecany sposób wszczęcia działań, zmierzających do uzyskania danych niezbędnych dla pracy licencjackiej o charakterze kazuistycznym. Student starający się o rozpoczęcie ’ przewodu licencjackiego ’ – takiego który miałby charakter opisu przypadku kazuistycznego – powinien zwrócić się do któregoś z wykładowców Instytutu, który jest ’ czynnym, praktykującym ’ klinicystą. Wykładowca, będący także ’ realnym, działającym klinicystą ’ może obiecać studentowi iż zaprosi go na ’ swój ’ oddział szpitalny w sytuacji gdy będzie tam leczony pacjent, cierpiący na rzadkie schorzenie. |
§ 5
Wskazówki edytorskie
1. Format tekstu
Praca powinna być napisana na komputerze (edytor tekstu MS Windows) czcionką Times New Roman; wielkość liter:12, jednostronnie na białym papierze formatu A4. Strony powinny posiadać margines prawy 25 mm, lewy 30 mm, margines dolny i górny 25 mm. Odstęp między wierszami: 1,5. Strony należy numerować z boku dolnego prawego marginesu. Tytuły rozdziałów i podrozdziałów wielką, pogrubioną czcionką nr 12. Prace nie spełniające niniejszych kryteriów nie będą przyjęte!!!
2. Tytuł pracy
Tytuł oraz pierwsza stronę pracy należy wydrukować według załącznika. Strony pierwszej nie numerować.
Twarda okładka pracy licencjackiej powinna mieć kolor granatowy. Na twardej okładce należy umieścić jedynie napis: Praca Licencjacka.
3. Tytuły rozdziałów
Tytuły umieszcza się na środku wiersza. Winny być ponumerowane, wyboldowane (tłusty druk).
4. Piśmiennictwo
Spis cytowanych pozycji należy podać na końcu pracy pod tytułem Piśmiennictwo, wg wzoru: autorzy, rok wydania, tytuł artykułu – nazwę czasopisma, nr, strony lub książki – miejsce wydania, wydawnictwo, strony,
np.: Fidelus K., Iwańska D., Mastalerz A., Madej A. (1998): Porównanie poziomu wytrzymałości u osób słyszących i niesłyszących. Wychowanie Fizyczne i Sport, 1, 81–87.
Kasperczyk T. (1997). Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. „KASPER”, Kraków.
Każda pozycja piśmiennictwa powinna być pisana od nowego wiersza i poprzedzona numerem, powinna zawierać (standard Vancouver) tzn.:
(a) Zapis dla artykułu z czasopisma: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł artykułu,
tytuł czasopisma (zgodny z Medline, PubMed ), rocznik, tom, strony.
Wzór: (x) Kowalski N, Nowak A.: Opieka pielęgniarstwa nad osobami starszymi. Magazyn Pielęgniarki
i Położnej, 1919, 33, 210-223.
(b) Zapis dla pozycji książkowej: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł, wydawca, miejsce publikacji, rok wydania. Wzór: (x) Kowalski ZG.: Podstawy pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa,1923. Zapis dla rozdziału z książki: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł, W: nazwiska
i inicjały imion redaktorów tomu, tytuł, wydawca, miejsce wydania, rok, strony. Wzór: (x) Kawczyńska- Butrym.: Diagnoza pielęgniarska. W: Kowalski Zg – red.: Podstawy pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2004, s. 203-248.
(c) Określenia witryn Internetowych powinny zawierać: nazwisko autora, tytuł witryny, adres Internetowy witryny podany w nawiasie kwadratowym.
Wzór: [ x] Mariah Snyder.: Complementary therapies – are really nursing ?
[ http://www.nursingworld.org/ojin/topic15/tpc15toc.htm]
w The Online Journal of Issues in Nursing
[http://www.nursingworld.org/ojin/index.htm] Tylko w wyjątkowych wypadkach, gdy nie jest to uzasadnione można podać jedynie nazwę witryny, nie określając autora, np. pisząc o pewnym czasopiśmie pielęgniarskim dostępnym on line można określić to źródło następująco
[ x] Nursing Spectrum
[http://community.nursingspectrum.com/MagazineArticles/index.cfm]
- Tabele i ilustracje
- Tabele, rysunki, wykresy, fotografie powinny być umieszczane w tekście. W/w materiały powinny być ponumerowane i podpisane: nad tabelami, pod wykresami,rysunkami, fotografiami. Tabele nie mogą przekraczać kolumny tekstu i powinny być zaopatrzone w oddzielną numeracje od pozostałych ilustracji, które mają wspólną.
| Uwaga !!! Ważna informacja metodyczna dla studentów opracowujących prace licencjackie. Realizowane seminarium dotyczą prac licencjackich wykazuje, iż niezbędne jest nabycie elementarnych umiejętności z zakresu statystyki doświadczalnictwa. Metody statystyczne są omówione i dostępne online pod adresem: http://www.mp.pl/artykuly/index.php?lid=356 Zalecane podręczniki: Cezary Watała Biostatystyka – Wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych, Alfa Medica Press,Bielsko-Biała, 2002; Radosław Zajdel, Edward Kęcki, Piotr Szczepaniak, Marek Kurzyński Kompendium informatyki medycznej, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2003; Wiesław Jędrychowski – Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2004, wyd. 1 |
§ 6
Kryteria oceny pracy licencjackiej
- Zgodność treści pracy z tematem.
- Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów.
- Merytoryczna ocena pracy.
- Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie problemu
- Charakterystyka doboru metod.
- Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł.
- Ocena formalnej strony pracy (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, odsyłacze).
- Możliwość wykorzystania pracy w praktyce zawodowej
- Ocena pracy.
Objętość pracy nie powinna przekraczać 50 stron maszynopisu; 30 pozycji piśmiennictwa z ostatnich lat – zależnie od tematu pracy.
§ 7
Inne, ważne wymogi, które muszą być przestrzegane w trakcie wykonywania pracy licencjackiej.
Przedstawiane w pracy, przeprowadzone we współpracy z lekarzami eksperymenty kliniczne muszą przestrzegać zasad tzw. Deklaracji Helsińskiej.
W przypadku takich prac badawczych konieczna jest ocena klinicznej komisji bioetycznej (komisje takie działają przy Akademiach Medycznych). Do prac doświadczalnych zawierających wyniki badań na ludziach (kryjących element ryzyka) należy dołączyć pisemną akceptację projektu badań właściwej terenowej komisji etyki.
Tworzona praca powinna być wykonane przy pomocy licencjonowanego lub ogólnie dostępnego, legalnego oprogramowania. Można używać:
1. Oprogramowania, na które licencję posiada uczelnia.
2. Oprogramowania na które udzielane są bezpłatne licencje bez ograniczeń lub dla celów edukacyjnych co najmniej na czas niezbędny dla napisania i oceny pracy,
3. Oprogramowania, na które licencję posiada student,
4. Oprogramowania udostępnianego przez osoby trzecie (np. zakład pracy) pod warunkiem uzyskania zgody właściciela o ile nie łamie to praw licencyjnych.
5. Oprogramowana także z innych źródeł, jednak nie naruszając warunków licencji związanych z tym oprogramowaniem
Prezentacja pracy w celu jej oceny powinna się odbyć zgodnie z warunkami licencji.
W żadnej sytuacji nie jest dopuszczalne łamanie praw autorskich na oprogramowanie, w szczególności poprzez dekompilację oraz kopiowanie źródeł programów lub skryptów i usuwanie zastrzeżonych fragmentów, w tym informacji o rzeczywistym autorstwie
§ 8
Kolejność kroków niezbędnych dla podjęcia wysiłków zmierzających do opracowania i obrony dysertacji licencjackiej.
1. Tematy prac dyplomowych zatwierdza Dziekan Wydziału spośród tematów zgłoszonych przez profesorów i wykładowców prowadzących zajęcia z „Seminarium licencjackiego”.
2. Student wybiera temat pracy dyplomowej, a tym samym opiekuna prowadzącego „Seminarium licencjackie”.
3. Temat pracy dyplomowej powinien być ustalony nie później niż przed ukończeniem semestru poprzedzającego ostatni rok studiów (przed rozpoczęciem przedostatniego semestru). Uściślenie zadań szczegółowych powinno nastąpić nie później niż przed rozpoczęciem semestru dyplomowego, tj. ostatniego semestru studiów.
4. Temat i zakres pracy powinien umożliwić studentowi jego realizację w czasie nie dłuższym niż 300 godzin.
6. Oceny pracy dyplomowej dokonuje opiekun pracy oraz jeden recenzent powołany przez Dziekana Wydziału Pielęgniarstwa
7. Przy ustalaniu ostatecznej oceny pracy dyplomowej przez opiekuna pracy stosuje się oceny podane w Regulaminie Studiów.
- Jeśli jedna z ocen pracy dyplomowej jest niedostateczna, decyzję o dopuszczeniu studenta do egzaminu dyplomowego podejmuje Dziekan Wydziału, po zasięgnięciu opinii drugiego recenzenta.
§ 9
Terminy złożenia pracy
1. Student studiów stacjonarnych zobowiązany jest złożyć w sekretariacie instytutu pracę dyplomową nie później niż:
- do dnia 28 lutego – na studiach kończących się semestrem zimowym,
- do dnia 30 czerwca – na studiach kończących się semestrem letnim.
2. Student studiów niestacjonarnych zobowiązany jest złożyć w Dziekanacie Wydziału pracę dyplomową nie później niż:
- do dnia 30 kwietnia – na studiach kończących się semestrem zimowym,
- do dnia 30 września – na studiach kończących się semestrem letnim.
3. Dziekan Wydziału, na wniosek kierującego pracą lub na wniosek studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej w razie:
- długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem służby zdrowia,
2) niemożności wykonania pracy dyplomowej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn, niezależnych od studenta (np. awaria lub brak odpowiedniej aparatury badawczej niezbędnej do wykonania pracy, brak dostępu do niezbędnych materiałów źródłowych, niewykonanie w terminie przez zakład pracy, w którym realizowana jest praca prototypu urządzenia itp.). Termin złożenia pracy w tych przypadkach może być przesunięty nie więcej niż o trzy miesiące od terminów określonych w ust. 1 i 2.
4. W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, Dziekan Wydziału, obowiązany jest do wyznaczenia osoby, która przyjmie obowiązek kierowania pracą. Zmiana kierującego pracą w okresie 6 miesięcy przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej na zasadach określonych w ust. 3.
5. Rektor, na wniosek studenta, w uzasadnionych przypadkach, może przesunąć termin, o którym mowa w ust. 3. Okres przedłużenia (łącznie z terminem egzaminu dyplomowego) nie może być dłuższy niż trzy miesiące od terminu określonego w ust. 3. W okresie przedłużenia student zachowuje uprawnienia studenckie z ograniczeniem prawa do korzystania z pomocy materialnej, określonego odrębnymi przepisami.
6. W przypadku nie złożenia pracy dyplomowej w terminach określonych w §43 ust. 1-5 rektor wydaje decyzję o:
- zezwoleniu na powtarzanie ostatniego semestru studiów,
- skreśleniu z listy studentów.
§ 10
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
- uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie studiów,
- zdanie wszystkich egzaminów przewidzianych planem studiów, uzyskanie, co najmniej dwóch ocen dostatecznych z pracy dyplomowej.
W przypadku nie dopuszczenia do egzaminu dyplomowego, rektor wydaje decyzję o:
- zezwoleniu na powtarzanie ostatniego semestru studiów,
- skreśleniu z listy studentów.
§ 11
Przebieg egzaminu dyplomowego
1. Egzamin dyplomowy winien odbyć się w terminie nieprzekraczającym 2 miesięcy od daty złożenia pracy dyplomowej.
2. Do egzaminu dyplomowego student przystępuje po złożeniu w Dziekanacie Wydziału legitymacji studenckiej bądź dokumentu stwierdzającego fakt jej zagubienia.
3. Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez Dziekana Wydziału, w skład, której wchodzą: przewodniczący, kierujący wykonaniem pracy dyplomowej oraz recenzent pracy dyplomowej.
4. Jeśli praca dyplomowa była wykonywana w określonym zakładzie pracy, bądź temat jej był ściśle związany z potrzebami zakładu, Dziekan Wydziału może powołać w skład komisji przedstawiciela tego zakładu.
4. Przed egzaminem przewodniczący zapoznaje komisję z oceną pracy dyplomowej dokonaną przez kierującego wykonaniem pracy dyplomowej i recenzenta.
6. Egzamin rozpoczyna się przedstawieniem przez studenta podstawowych treści pracy dyplomowej, przy czym czas przeznaczony na przedstawienie tych treści nie powinien przekraczać 15 minut.
8. Po wystąpieniu studenta następuje dyskusja nad przedstawioną pracą dyplomową, a komisja może zadawać pytania dotyczące pracy dyplomowej.
9. Po dyskusji student odpowiada, na co najmniej trzy pytania postawione przez komisję. Odpowiedzi na pytania powinny wykazać wiedzę studenta z danej specjalności zawodowej, a w szczególności znajomość problematyki przedmiotów związanych z tematyką pracy dyplomowej.
10. Po wysłuchaniu odpowiedzi studenta komisja na niejawnym posiedzeniu ocena egzamin dyplomowy i wypełnia protokoły egzaminu dyplomowego wg. załączników.
§ 12
1. W przypadku niestawienia się studenta na egzamin dyplomowy lub negatywnej oceny z tego egzaminu Dziekan Wydziału wyznacza ponowny termin egzaminu dyplomowego.
2. Student ma prawo do dwukrotnego zdawania egzaminu dyplomowego.
3. W przypadku nie zdania egzaminu dyplomowego w drugim terminie Rektor wydaje decyzję o skreśleniu z listy studentów lub o zezwoleniu na powtarzanie ostatniego semestru studiów. Decyzję o zmianie tematu pracy dyplomowej podejmuje Dziekan Wydziału po zasięgnięciu opinii kierującego wykonaniem pracy dyplomowej.
4. W przypadku skreślenia z listy studentów opisanym w ust. 3 w celu ponownego złożenia egzaminu dyplomowego, na wniosek zainteresowanego Rektor może wyrazić zgodę na wznowienie studiów z dniem wyznaczonym na egzamin. Przystępujący do egzaminu jest zobowiązany wnieść opłatę ustaloną przez Rektora.
5. Zakończenie studiów przez studenta następuje bezpośrednio po złożeniu przez studenta egzaminu dyplomowego, w dniu jego złożenia.
§ 13
Uwagi końcowe
- Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego z wynikiem najmniej dostatecznym.
- Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych zawodowych.
- Ostateczny wynik studiów ustala komisja egzaminu dyplomowego.
- Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:
1) średnia arytmetyczna ocen z egzaminów i zaliczeń, o których mowa w §25
ust. 3 – z uwzględnieniem ocen niedostatecznych – uzyskanych w ciągu całego okresu studiów (łącznie z semestrami powtarzanymi i kursami powtarzanymi),
2) ocena pracy dyplomowej,
3) ocena egzaminu dyplomowego
- Ostateczny wynik studiów stanowi sumę: 1/2 oceny wymienionej w ust. 4 pkt 1 oraz po 1/4 oceny uzyskane za działania ujęte w ust. 4 pkt 2-3.
- Do dyplomu wpisane są pełne oceny.
- Dokumentację przebiegu egzaminu stanowią:
a).Dokumentacja egzaminacyjna dla członków Komisji egzaminacyjnej:
- Regulamin studiów,
- Regulaminu realizacji pracy dyplomowej oraz przebiegu egzaminu dyplomowego,
- Regulamin egzaminu dyplomowego, część praktyczna,
- Protokół z losowania oddziałów przewidzianych do przeprowadzenia egzaminu praktycznego z przygotowania zawodowego,
- Protokół z egzaminu praktycznego,
- Protokół losowania zadań egzaminacyjnych,
- Zadania egzaminacyjne,
- Arkusz obserwacji wykonania zadania egzaminacyjnego,
- Skala ocen,
- Ocena pracy dyplomowej,
- Recenzja pracy dyplomowej,
- Protokół egzaminu dyplomowego.
b).Dokumentacja egzaminacyjna dla studentów :
- Zadanie egzaminacyjne,
- Zadanie Dyplomowe,
- Tytuł Pracy Dyplomowej,
- Karta egzaminu praktycznego,
- Szczegółowe kryteria oceniania,
- Karta losowania zadania,
- Notatki studenta.
Wytyczne dotyczące pisania pracy licencjackiej są także dostępne do pobrania w poniższym linku:
Standardy dyplomowej pracy licencjackiej
WYTYCZNE PRACY LICENCJACKIEJ – STUDIUM PRZYPADKU (praca kazuistyczna)
Załączniki do pobrania:
Załącznik nr 1 (dołączony do pracy licencjackiej i zbindowany na końcu pracy)
Załącznik nr 2 (dołączony do pracy licencjackiej i zbindowany na końcu pracy)
Załącznik nr 3 (wzór strony tytułowej dla promotora i recenzenta)
Załącznik nr 4 (podanie do Dziekana Wydziału z prośbą o zatwierdzenie tematu pracy licencjackiej)
Załącznik nr 5 (Zaświadczenie do zakładu pracy o rozpoczęciu pisania pracy licencjackiej)
